איך להיות מועמד מוביל לתפקיד ניהולי?

תפקיד ניהוליאני עומד להראות לך במאמר הקצר הזה מה נדרש ממך כדי להיות האדם שמקבלי ההחלטות בחברה שלך יגידו ש'אותך אנחנו רוצים לתפקיד הניהולי הבא'.

הערך החשוב והמבוקש ביותר בעולם העבודה כיום הוא מנהיגות. מי שיש לו את זה, יהיה ראש הצוות, ראש המחלקה, הסמנכ'ל והמנכ'ל הבא. בעוד שמרבית האנשים מאמינים שמנהיגות זה משהו שנולדים איתו, או שיש או שאין, אני מאמין אחרת.

אני מאמין וגם מוכיח לאורך שנים בתהליכי אימון לקריירה ותהליכי פיתוח מנהלים שלי, שמנהיגות היא מיומנות שכל אחד יכול ללמוד וגם לפתח, בתנאי כמובן שיש בו פתיחות ללמוד וחשוב לו ללמוד. מנהיגות בעיני היא שילוב של שני דברים: אמונה בדרך ונכונות לשלם את מחיר הצעידה בדרך.

אדם שמאמין בדרך, וגם מוכן לשלם את המחיר בדרך לשלם, התוצאה תהיה שעוד אנשים יבואו איתו.

יותר ויותר חברות מבינות היום שעידן הניהול המסורתי הולך ונעלם. העידן הזה שבו תפקיד המנהל היה פיקוח וביקורת הולך ונעלם. הסיבה לכך פשוטה. עוד מיומנות חשובה להצלחה בעולם העסקי ובחיים בכלל היא יצירתיות. את המיומנות הזו אי אפשר לפקח ולבקר או לנהל.

כדי שאנשים יהיו יצירתיים בעסק ובחיים בכלל, צריך לאפשר ליצירתיות לפרוח. בשביל זה צריך מנהיגים ולא מנהלים. אני עומד לתאר לך כמה שלבים בדרך למנהיגות שלך. השלבים הללו הם לא לפי סדר חשיבות כלשהו.

שלב ראשון: להיפטר מהביקורת. ביקורתיות היא מנגנון חבלה אדיר שקיים בחייהם של מרבית האנשים. מרביתם עסוקים בלהעביר ביקורת, על עצמם ועל אחרים. קיימת מן המצאה כזו  של 'ביקורת בונה'. ובכן, ביקורת לא בונה כלום.

ביקורת הורסת. מה שבונה זה לימוד, אבל מרבית האנשים לא יודעים ללמד. אני יכול להרחיב על זה עוד המון, אבל אשאיר את זה למאמר אחר.

שלב שני: להתמקד בללמוד וללמד. מנהלים אומרים לאחרים מה לעשות. מנהיגים עסוקים בללמד. אדם יכול ללמד רק את המקום שבו הוא נמצא, ורק את הדברים שהוא טוב בהם. כלומר, מנהיג לא יהסס להזמין מישהו אחר מבין חברי הצוות ללמד, או לאפשר לו להוביל במקומות שיש לו יתרון יחסי.

שלב שלישי: לאפשר. מנהיגים לא אומרים לאחרים מה לעשות, אלא מאפשרים להם להתנהל לפי הבנתם. מנהיגים מאפשרים לעוד ועוד אנשים להוביל ומגדלים עוד מנהיגים. התוצאה של זה היא ארגון שיש בו הרבה מנהיגים וזה תענוג אמיתי.

שלב רביעי: שאילת שאלות והקשבה. אחת הדרכים היותר אפקטיביות לאפשר היא באמצעות שאילת שאלות. אני מעביר סדנאות שלמות על שתי המיומנויות הללו ושם על זה דגש רב בתהליכי אימון לקריירה, וגם בפיתוח מנהלים. אני יכול להרחיב עליהן עד אין סוף ואעשה זאת בקצרה.

שאילת שאלות והקשבה אלה שתי מיומנויות שלא נמצאות בארגז הכלים של מרבית האנשים. מרביתם עסוקים בלדבר, במקום להקשיב, ופשוט לא יודעים לשאול. אני פוגש את זה בלי סוף.

השליטה בשתי המיומנויות הללו מתחילה במודעות לבעיה וממשיכה בתרגול. אני מתרגל אותן לאורך שנים רבות, וממשיך לתרגל כל הזמן. שתי המיומנויות הללו מאפשרות לי ויאפשרו גם לך לרתום אנשים לטובת כמעט כל מה שחשוב לך, ולקבל כמעט כל מה שחשוב לך לקבל, באופן קל, פשוט ומהנה.

שתי המיומנויות הללו מאפשרות לעוד ועוד אנשים לבוא לידי ביטוי וזה פשוט תענוג להיות בסביבתם של אנשים כאלה. דמיינו איך ירגיש לכם לעבוד עם מישהו שבאמת שואל, מתענין, ומקשיב למה שיש לכם לומר. מדהים, לא?

שלב חמישי: אינטליגנציה רגשית. זו מיומנות מאוד חשובה, שגם אותה ניתן ללמוד ולפתח. המיומנות הזו תאפשר לך לנהל את הרגשות שלך, במקום שהם ינהלו אותך. היא תאפשר לך לשחרר מחייך את כל אותם הרגשות שלא אוהב: כעס, מתח, לחץ, ביקורת, אכזבה, עצב.

היא תאפשר לך להביא פנימה את כל אותם רגשות שכן רוצה בחייך: שלווה, שמחה, קלילות, כיף, אהבה, קבלה. אנשים שהם נכים רגשית סובלים קשות. אנשים בעלי אינטליגנציה רגשית מפותחת כיף להיות במחיצתם. גם כאן, פיתוח המיומנות מתחיל במודעות ותרגול.

 איך מזהים אנשים בעלי אינטליגנציה רגשית מפותחת? הם יודעים להקשיב ולשאול שאלות. הם יוצרים קשר עין. הם יודעים לדבר רגש, לשתף במה הם מרגישים, והם יודעים לשקף לאדם ממול מה הם מרגישים ממנו: "אני מרגיש שאתה כועס או לחוץ".

 רוצה לדעת אם תהליכי אימון לקריירה מתאימים לך? מזמין אותך לשלוח פניה מפורטת דרך דרך ה'צור קשר', בצרוף טלפון להתקשרות.

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. הוד

    שלום רובי התרשמתי ממה שכתבת ואני רוצה לקחת חלק בקורסים שלך כדי להיות מועמד מוביל לתפקיד ניהולי, ולהפוך חלומות לתוצאות. תחזיר לי תשובה. המשך שבוע טוב

כתיבת תגובה